Fotolink 2020 Serie 2

Petra de Groot:
Mijn foto is gemaakt op ile d’ Oleron. Een eiland voor de kust van La Rochelle, Frankrijk. Erg fotogeniek gebied met een groot verschil tussen eb en vloed.
Ik heb deze beginfoto gekozen, omdat het vele mogelijkheden heeft om op door te gaan:
urban, kleuren, landschap, huizen, eb & vloed, water- of gebrek eraan, boot, visserij, herhalingen, brug, palen, hout, elektriciteit.

Cris:
De foto van Petra heeft veel kleur, maar de plek heeft zijn beste tijd gehad. De mens kan de aantasting door de natuur niet bijhouden. Een boot in een droge bedding met kapotte beschoeiing van palen. Hier is duidelijk sprake van een mismatch tussen mens en natuur. Door deze foto wist ik gelijk welk beeld ik als volgende foto zou selecteren. Het tegenovergestelde.
Wij hadden een perfecte match tussen mens en natuur.
Geen droge bedding, maar een rustig stromende rivier
Geen kapotte beschoeiing van palen, maar een zelfgebouwd vlot van houten palen
Geen kleurrijke huisjes met afbladderend verf, maar natuurlijk groen in verschillende tinten langs de rivier. Ik weet wel waar ik liever wil zijn…..

Karin:
De foto van Cris laat een meer zien, met een vlot met mensen erop. Op
het vlot is een puntdak gemaakt, als van een huis. In de nok hangt een reddingsboei.
Met dat puntdak en die reddingsboei kwam ik bij deze foto. Gemaakt op
Schiermonnikoog.

Hetty:
Met genoegen!

Peter:
Vrouwen in hun vooral armoedige omgeving. Dat thema heb ik ontleend uit de vorige foto. In deze foto is de vrouw niet herkenbaar en ontbreken de vrolijke kleuren.

Frank:
Hindoestaanse processie en kleding maar niet gehinderd door de moderne communicatiemiddelen

Albert:
Op Franks foto zie ik een jonge (Balinese?) vrouw, gekleed als voor een feest of traditionele plechtigheid. Ze draagt op haar hoofd een goudkleurige schaal waarop een bundel textiel, deels met franje, is vastgebonden. Het is m.i. een typisch Oost-Aziatisch beeld. In Europa zal je zoiets niet tegenkomen. Wel wordt er in diverse landen bij feestdagen of folkloristische evenementen een hoofddeksel gedragen zoals b.v. op mijn foto uit de zomer van 1964 in het Oostenrijkse Lech, meisjes en ongehuwde jonge vrouwen een “Schäppel” droegen (op haar bruiloft droeg de vrouw voor het laatst een Schäppel, maar dan, afhankelijk van de rijkdom van de familie, veel groter en rijk versiert).

Violaine:
Bij het zien van de mooie structuur van de vlecht van het meisje dacht ik onmiddellijk aan de structuur van de bomen in Vietnam.

Hans:
Ik ontving de foto van Violaine met een door de natuur gemaakte structuur van een plant en vond deze foto wel
Bijpassend, het is het door mensenhanden gemaakte landschap van Noord-Holland.

Ineke:
Mijn foto volgt op die van Hans omdat:
We landen na de luchtfoto op het land. In een landelijke/ boeren omgeving deze keer dicht bij de sloot. Het is er groen en modderig.

Carla:
De foto die Ineke stuurt deed me direct denken aan Natuur & Mens. Grasland & Sloot. Een omkaderd gebied. Is het water schoon genoeg voor de dieren? Mijn foto van de schapen heb ik met plezier gemaakt. Ik kreeg zoveel aandacht opeens… Ik gun ze een fijn leven.

Maartje:
Ik kreeg schapen opgestuurd en moest meteen aan lammetjes denken en de lente.

Ida:
De lammekes wippen en huppelen in de wei
het voorjaar komt en wij zijn blij
De Keukenhof raakt weer in trek
pak je mobiel en maak een gekke bek
zorg dat er nog wel bloemen op de foto staan
anders kun je beter weggaan

Tineke:
Op de foto van Ida zie ik een groep vrouwen, levend in vrijheid, in een open Keukenhof. Ze maken een selfie, maar kijken ook omhoog naar de lucht. In die lucht heb ik vrijheid ervaren, zwevend in een luchtballon.

Renno:
In de lucht zijn is niet mijn hobby, je kan beter stevig op je benen staan. Als je dan valt lig je op de grond.