De Seriewerkgroep

Bij Fotoclub Heiloo is al sinds 2003 een seriewerkgroep actief. Een aantal keer per jaar komen wij bij één van de leden samen om onze series te bespreken en te verbeteren.

Vaak werken wij met series van vijf foto’s omdat je met zo’n serie mee kunt doen met de jaarlijkse bespreking van Foto Regionaal en (mocht je serie daar geselecteerd worden) Foto Nationaal. Uiteraard mogen de leden ook series met meer of minder foto’s maken.

Ergens gedurende het clubseizoen presenteren wij onze series op een clubavond. Meestal geprint en in passe-partout gezet, maar ook wel via de beamer.

Naast onze individuele series werken wij ook elk jaar aan een gezamenlijk project. Afgelopen twee jaar was dat IJmuiden en omstreken. Er werden regelmatig foto-excursies naar dit gebied georganiseerd.

Van een selectie van de toen gemaakte foto’s hebben wij een AV filmpje gemaakt op muziek dat op een clubavond is vertoond.

Series kunnen over elk onderwerp gaan. Dat kunnen de leden zelf kiezen. Voor ons gezamenlijke project gaan we het komende seizoen fotograferen rondom het IJ.

Er zijn vier data gepland waarop we de hele dag op pad gaan naar interessante locaties.

Hieronder de series van een aantal van onze leden:

Peter Beentjes:

De serie foto’s zijn gemaakt in het museum Frans Hals Museum in Haarlem. Stephan Dillemuth exposeerde daar dit jaar als onderdeel van een expositie moderne kunstenaars geïnspireerd op de oude meester Frans Hals. De opnames zijn gemaakt in een grote spiegelzaal met objecten van de kunstenaar. De foto’s zoomen in op onderdelen daarvan als een wandeling door de zaal.

Jet Pronk:

Mijn zoon liet een grote tatoeage zetten en ik ben in de tattooshop gaan kijken hoe dat er aan toe ging. Het was zo anders dan ik me had voorgesteld… een serene omgeving waar een artistiek begaafde jongeman aan ’t werk was. Ik besloot een serie te maken van zo’n tatoeageproces, vanaf ’t ontwerp dat aan de klant werd voorgelegd tot het moment dat de tattoo klaar was. Een mooi én pijnlijk proces!

Maartje Braak

Een mooie klim naar de hemel in Alkmaar. Heel bijzonder om je stad zo te zien.